woensdag 23 mei 2012

Vrolijke cuppies, 3 soorten!

Mijn moeder was gisteren jarig en ik had aangeboden weer te bakken voor haar. Vorig jaar waren het 3 taarten (kijk maar hier) en nu cupcakes. 3 soorten zijn het geworden: 15 stuks met een toef van meringue botercrème (ontzettend lekker en niet zo 'boterig' als gewone botercrème), 15 stuks met een toef slagroom en 15 stuks met glazuur:


Cupcakes met glazuur maken, is heel simpel. Ik maak het glazuur van poedersuiker en water. De hoeveelheden die je nodig hebt, weet ik niet! Ik maak het namelijk altijd op de gok: poedersuiker in een bakje, wat water erbij en roeren maar. Te dun? Wat poedersuiker toevoegen en te dik? Wat water! Zorg wel dat het goed dik is, want anders druipt het van de cupcake af. Je kunt eventueel ook nog een kleurtje toevoegen.

Ook de toef van slagroom is makkelijk! Het enige wat ik extra doe, is het toevoegen van een zakje Klop-Fix, om er voor te zorgen dat de slagroom stijf blijft. Ook heb ik wat gele kleurstof toegevoegd. Je schept het vervolgens in een spuitzak met een gekartelde spuitmond en je spuit een toef, makkelijker kan niet!

De toef van meringue botercrème is de meest bewerkelijke. Maar als je van zacht en zoet houdt, is het echt de moeite om het te maken. Echt heerlijk vind ik het! Zo maak je het:

Benodigdheden

  • 1 deel eiwitten, bijvoorbeeld 150 gram
  • 2 delen fijne suiker, bijvoorbeeld 300 gram
  • 3 delen roomboter, bijvoorbeeld 450 gram, in kleine blokjes, op kamertemperatuur
  • snufje zout
De eiwitten, het zout en de suiker samen in een (rvs) kom doen en los kloppen met een garde.
Deze kom in (au bain marie) een grotere pot met kokend water op het vuur zetten.
Terwijl de kom zo op het vuur staat goed, blijven doorkloppen tot de suiker helemaal opgelost is. Dit duurt ongeveer 4 minuten.
Klop dan met een mixer of keukenmachine dit mengsel op gemiddelde snelheid tot de meringue opgesteven is en de kom koud aanvoelt aan de buitenkant. Dit duurt ongeveer 5 minuten.
Gooi de stukjes boter er één voor één bij. De meringue moet koud genoeg zijn zodat de boter niet gaat smelten.
Blijf goed kloppen tot de boter volledig opgenomen is. Het kan er eventjes vreemd en waterig uit zien.
De snelheid verhogen en doorkloppen tot het een glad geheel vormt.
Nu kun je smaakjes toevoegen en/of een kleurtje.

Je kunt het in een afgesloten potje een week in de koelkast bewaren en 6 maanden in de diepvries. Laat het dan, voor gebruik, wel goed ontdooien.

Ook hier heb ik een mooie toef van gespoten. Deze crème is ook heerlijk als vulling in taarten of om een taart mee af te smeren!

Ik heb de cakejes gebakken in groene cupcake papiertjes, en daarom heen heb ik een cupcake wrapper geplaatst in de vorm van een hekje. Het leken net minituintjes!

Ze vielen in de smaak...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten