woensdag 16 mei 2012

Meringues bakken

Deze week heb ik mijn kookboeken en -tijdschriften weer eens door gebladerd, want ik was op zoek naar een lekker toetje. En dat heb ik gevonden: Eton mess! Vraag me niet wat de naam betekent, want ik heb geen idee...

Voor dat recept heb ik witte of roze meringues (oftewel schuimpjes) nodig en daar heb ik flink naar gezocht vandaag! Bij twee supermarkten en de bakker ben ik langsgeweest, maar geen van de drie hadden ze. Dus dan maken we ze maar zelf! Het is heel simpel:

Ingredïenten
2 eiwitten
125 gram witte basterdsuiker

Scheid de eiwitten. Gebruik hiervoor drie kommen: één voor het eigeel en de schil, één voor de net gescheiden eiwitten en één voor de eiwitten die gelukt zijn. Giet elke keer de goed gescheiden eiwitten in de derde kom. Als er per ongeluk één fout gaat, hoef je niet alles weg te gooien, maar alleen het tweede kommetje te legen.

Verwarm de oven voor op 110°C.

Klop de eiwitten stijf in een vetvrije, droge kom. Doe dit met de mixer. Ze moeten zachte pieken gaan vormen (als je de mixer eruit haalt, blijft een piek omhoog staan).

Voeg de suiker beetje bij beetje toe. Mix elke keer na het toevoegen van de beetjes suiker. Het schuim is klaar als het aan je mixerhaken blijft hangen, of aan een lepel, die je ondersteboven houdt.

Schep of spuit nu bolletjes of torentjes op een bakplaat die je bekleed hebt met bakpapier.


Zet de meringues voor 1 uur in de oven of totdat je ze van het bakpapier af kunt trekken (de onderkant moet droog zijn). Hoe groter de schuimpjes, hoe langer ze in de oven moeten.

Haal ze uit de oven, trek ze voorzichtig van het bakpapier en laat ze goed afkoelen.

En dan zien ze er zo uit. En ze smaken heerlijk!


Morgen gebruik ik ze bij het toetje. Het recept daarvan volgt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten