maandag 30 juli 2012

Hortensiakrans en -hart!

Na twee daagjes binnen liggen, waren de hortensiabloemen al een beetje slap. Tijd dus om snel de krans te maken! Echt een leuk werkje is dat. Voor degenen die dat nog nooit gedaan hebben, hier een korte uitleg:

Nodig:
een strokrans (niet te groot, want je hebt heel veel hortensia nodig)
Krammen (kun je ook zelf maken van ijzerdraad)
En natuurlijk hortensiabloemen.

Als je naar de onderkant van een hortensiabloem kijkt, dan zie je dat deze bestaat uit meerdere 'takjes'. Breek de takjes van elkaar af, zodat je de bloem splitst. Neem 2 of 3 van die takjes bij elkaar en leg ze schuin op de krans. Steek de kram over de takjes heen en druk goed aan (eventueel met een tang, want het doet zeer aan je handen).

Vul op die manier de krans helemaal op. Let er op dat de bloemen gelijkmatig verdeeld zitten (ook de kleuren). De krans moet heel goed gevuld worden, want de hortensia gaat indrogen en wordt dan kleiner. Er ontstaan dan gaten en je gaat de krans zien en dat is niet de bedoeling!


Ik vind het altijd leuk om te doen. Heeeeeeel lang geleden werkte ik op zaterdag in een bloemenwinkel en dat was geweldig, tussen al die prachtige bloemen. Kransen maken, zoals deze, deden we daar niet hoor, maar daar is wel de 'liefde' voor bloemen ontstaan.

Toen de krans af was, had ik nog steeds bloemen over. Ik had wel eens op internet een hart van hortensiabloemen gezien. Maar een krans in de vorm van een hart heb ik nog nooit gezien. Van ijzerdraad maakte ik daarom een frame in de vorm van een hart. Je verwerkt daarop de hortensia weer anders, je kunt namelijk de boel niet vastmaken met krammen...

Nodig:
IJzerdraad
Binddraad
Hortensiabloemen

Pluk de hortensiabloemen ook nu uit elkaar. Maak kleine boeketjes hortensia, door ongeveer 3 takjes bij elkaar te binden met binddraad (te koop bij de bloemenwinkel, dun ijzerdraad op een stokje). Leg een boeketje op het ijzerenframe en wikkel 2 keer met het bindraad er om heen. Leg dan een volgend boeketje over de steeltjes van de eerste heen en wikkel ook nu het binddraad om de takjes. Ga zo door totdat je het hele frame hebt bedekt. Verstop ook hier de stokjes van het laatste boeketje onder het eerste. Werk ook weer gelijkmatig en let op de verdeling en de kleuren. Maak een lint aan het ijzerdraad vast en je kunt het hart ophangen!

2 opmerkingen:

  1. Mooi hoor, met hortensia's kan je zoveel! Ik maak ook regelmatig kransen (ook het hart) en ik blijf het resultaat steeds weer geweldig vinden!

    Ben je nog verder gegaan met naaien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige kransen....bij toeval heb ik jouw blog gevonden, ik heb gezocht op hortensiakrans maken, ik wil namelijk van de Annabelle in de tuin een krans gaan maken. Dus ik ga het proberen zoals jij het uitlegt....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen