maandag 18 november 2013

Kaas-uienslof + recept!

Eindelijk weer eens een receptje! Dat werd wel weer eens tijd!

Het recept komt uit mijn nieuwe boek 'Rudolph's Bakery'. Echt een aanrader!


Kaas-uienslof

Ingrediƫnten:
500 gram bloem
60 gram roomboter, op kamertemperatuur
1 theelepel honing
7 gram gedroogde gist
265 ml water
12 gram zout
4 uien
250 gram geraspte kaas (ik heb 150 gram gebruikt, vond ik al veel!)
Bloem om te bestuiven

Bereidingswijze:
Doe de bloem in een kom en maak een kuiltje in het midden. Meng daarin de boter, honing, gist en water tot een papje. Strooi het zout over de rand (dus niet in de kuil, direct bij de gist). Voeg beetje bij beetje de bloem toe en kneed tot een soepel deeg. Bestrooi het deeg met wat bloem en laat het afgedekt in een kom circa 30 minuten rijzen.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Pel de uien en snijd in smalle halve ringen. Kneed het deeg nogmaals door en verdeel in twee porties. Bestuif het aanrecht en deeg met bloem. Rol elke deegbol ovaal uit en leg ze op de bakplaat. Verdeel er uienringen en kaas over. Bak de sloffen in de oven in circa 25 goudbruin en gaar.


Opmerkingen:
Ik gebruikte minder kaas. Ik had niet genoeg in huis, maar vond 150 gram al veel! Snijd de uien echt in dunne halve ringen, anders blijven ze iets 'krakerig'. Bij mij was 25 minuten niet voldoende, ik heb het verlengd naar bijna 30 minuten. Anders waren ze wat licht.

Wij vonden de sloffen erg lekker, vooral als ze net uit de oven zijn.

Succes en eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten