maandag 25 februari 2013

Idee 1: cornflakerotsjes

Heerlijk, deze week heb ik vakantie! Even niet voor de klas en even geen taarten bakken voor bestellingen. Ik ga er van genieten... Dat betekent niet dat ik ga niksen hoor, nee, plannen genoeg!

Elke dag wil ik een kamer/deel van het huis volledig aanpakken. Dus opruimen, uitzoeken wat weg kan, schoonmaken, goed stofzuigen, dweilen enzovoorts. Eigenlijk een voorjaarsschoonmaak verdeeld over een week. Vandaag heb ik onze slaapkamer en Julia d'r kamer gedaan. Kledingkasten uitgezocht, nachtkastjes opgeruimd, heerlijk!

Het tweede wat ik wil doen, is elke dag een klein recept (of ander ideetje) op internet zetten, dat geschikt is om heerlijk in de vakantie te maken. En (meestal) ook heel leuk is om samen met kinderen te doen. De oudere kinderen kunnen met misschien wel alleen!

De 1e is vandaag: cornflakerotsjes. Ik had in een vorig bericht al gezegd dat ik het op internet zou zetten, dus dat is 2 vliegen in 1 klap ;-)

Recept cornflakerotsjes

Nodig:
75 gram cornflakes (ik haalde het bij de Lidl, 800 gram voor 1,99)
400 gram chocola, melk of puur (ook bij de Lidl, 100 grams repen voor 0,59)
Kom om te smelten
Spatel o.i.d. voor roeren
Eventueel een pan, gasstel en kokend water (als je de chocola au-bain-marie wil smelten)
Borden of dienblad bedekt met bakpapier/aluminiumfolie

Hoe maak je het:
Breek de repen in stukjes (zo klein mogelijk) en doe ze in de kom. Zet eventueel ook de afgewogen cornflakes vast klaar.


Smelt je m.b.v. de magnetron? Controleer heel regelmatig of de chocola al gesmolten is, als het aanbrandt, kun je alles weggooien!
Smelt je au-bain-marie? Hang de kom dan in de pan, die gevuld is met warm water (net niet kokend). Zet het gas zacht aan, zodat het water goed warm blijft. Roer de chocola af en toe door, totdat alles gesmolten is.


Doe de cornflakes bij de gesmolten chocola en schep om totdat alles met een laagje chocola bedekt is.


Schep hoopjes cornflakes op het bakpapier en zet vervolgens in de koelkast. Laat een uurtje uitharden en eet smakelijk!


 
 
 
Ook erg leuk en lekker met pinda's of smarties of studentenhaver....

Vorige week heb ik deze cornflakerotsjes met groep 8 gemaakt, m.b.v. elektrische kookplaatjes en au-bain-marie verwarmen en dat was een succes!

1 opmerking: