donderdag 22 maart 2012

Red velvet cupcakes!

Weer iets dat ik van mijn 'wil-ik-nog-doen-lijstje' kan strepen: de red velvet cupcakes! Het was een hele klus, maar erg leuk om te doen!

Red velvet betekent letterlijk 'rood fluwelig'. Deze naam is gegeven omdat de cupcakes rood zijn, door toevoeging van kleurstof (vraag me niet waarom ze niet blauw zijn...) en omdat ze fluwelig zacht zijn. Dat laatste moet ik zelf nog gaan controleren, want ik heb er nog geen eentje geproefd, ze komen net uit de oven.

Deze cupcakes worden overal op internet beschreven als de lekkerste, mooiste en zachtste variant. Je snapt dus wel dat ik deze heel graag eens wilde maken. Maar dat lukte niet direct. Voordat ik aan de slag kon, moest ik eerst op jacht om allerlei aparte ingrediƫnten te halen. Bijvoorbeeld rode kleurstof en dan niet die gel-achtige die ik gebruik om marsepein te kleuren, maar vloeibare kleurstof. Maar waar koop je dat? Op internet werd gezegd dat een Toko dit heeft. Maar waar vind ik een Toko???

Toen ik op de Koperwiek (winkelcentrum in Capelle) liep, kwam ik er zowaar eentje tegen (naast de Xenos). Dus die kleurstof had ik. Verder had ik baksoda nodig (gevonden in een webshop) en karnemelk en olie (in plaats van boter) en azijn (bah!) en vanille-extract (webshop) en cacao (heb ik al voor mijn bonbons). Je leest het al: een heleboel aparte ingrediĆ«nten! Ik ben dus ook heel benieuwd naar de smaak van de cakejes.

Om het geheel nog iets lastiger te maken, stond de hoeveelheden beschreven in cups (Engelse inhoudsmaat, zou daar het woord 'cup' cake vandaan komen???). Een tijd geleden had ik al een set cupmaten mee besteld, deze:

En ook een setje lepels, met de maten theelepel, halve theelepel enzovoorts:



Die twee sets kwamen nu goed van pas. De meeste recepten zijn in grammen, maar de originele Engelse dus in cups. Ik zet het recept hier niet bij. De meeste mensen zullen zo'n set niet in huis hebben en je kunt het wel om gaan rekenen, maar dat is een hele klus. Wil je toch ook aan de slag? Klik hier voor het recept.

Ik had bijvoorbeeld 2,5 cup bloem nodig. Je vult 2x het schepje '1 cup' en 1x het schepje '0,5 cup'. Je vult de schepjes precies tot de rand en je hebt de goede hoeveelheid! Het werkt wel erg makkelijk, zo zonder weegschaal. Voor de lepels geldt hetzelfde: vullen tot de rand en klaar. Waar je wel op moet letten is dat je het goede schepje pakt. Je hebt zo de verkeerde en maakt dan een enorme fout. Dat kan met de weegschaal weer minder snel...

Het mengsel zag er wat vreemd uit. Vooral toen ik de suiker met de olie had gemengd. Ik kreeg er nou niet bepaald trek van. Maar toen het bloem/cacao mengsel er door heen ging, begon het wat te lijken op cupcakedeeg. Het mengsel heb ik vervolgens in 24 cupcakepapiertjes geschept en 23 minuten in de oven gezet. Het begon heerlijk te ruiken, zouden ze dan toch gelukt zijn? Ik ga er zo eentje proberen!

Zo zien ze eruit:


Ze staan nu af te koelen op een rooster. Er bovenop komt een vanille roomkaas toef. Daarvan zet ik wel het recept neer, dat is ook lekker op gewone cupcakes en lekkerder dan botercreme (vind ik). Het recept komt van dezelfde site (een hele leuke): www.cupcakesenmuffins.nl

Vanille Roomkaas Frosting
  • 225 gram boter (ongezout en op kamertemperatuur)
  • 340 gram roomkaas (op kamertemperatuur)
  • 4 cups gezeefde poedersuiker (is hetzelfde als 440 gram)
  • 3/4 tl pure vanille extract (dr. oetker of via webshops als deleukstetaartenshop.nl)
Mix in 2 tot 3 minuten op een gemiddelde snelheid de boter en roomkaas tot een lichte en luchtige massa.
Verminder de snelheid en voeg geleidelijk de suiker bij de botermassa.
En als laatste voeg je het vanille extract toe.

Met behulp van een spuitzak (of snoepzak van bijv. de Jamin) spuit je de frosting in een mooie toef op de cupcakes.

En nog eentje los...




    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten