woensdag 8 augustus 2012

Een ander taartje + 2 recepten

Het was wel weer eens tijd voor een taartje... ;-), dus maar weer aan de slag. Een vriendin had pas een nieuwe vulling gemaakt en daar had ik ook wel zin in. Eigenlijk vul ik elke taart met hetzelfde (aardbeien slagroom bavaroise), want die is gewoon het allerlekkerst vinden we hier. Maar af en toe iets nieuws proberen is ook altijd leuk. Het is Toblerone mousse. Je kent ze vast wel, die heeeeerlijke chocoladerepen die in zo'n geel driehoeksdoosje zitten. Samen met slagroom moet dat wel fantastisch smaken!

Hier het recept (heel makkelijk):

Ingrediƫnten:
300 gr. Toblerone chocolade
300 ml. slagroom (of minder bij de witte variant)
evt. zakje klopfix (slagroomversteviger)

Werkwijze:
De slagroom heet maken (niet koken). Daarin 300 gram Toblerone laten smelten. Goed roeren en koud laten worden. Daarna met de mixer kloppen tot mousse. Eventueel in de koelkast op laten stijven. Zo nodig slagroomversteviger erdoor mixen.

Ik heb een taartje van 15 cm er mee gevuld. Maar 2 lagen toblerone mousse is wel wat machtig, dus de volgende keer maar 1 laagje, gecombineerd met iets anders.

Het tweede wat ik uit wilde proberen, was het maken van witte ganache. Ganache is een mengsel van slagroom en chocolade. Hiermee kun je een taart vullen, toeven spuiten op cupcakes, bonbons vullen, maar ook taarten mee afsmeren of overgieten. Het laatste wilde ik er mee doen. Dus niet de taart bekleden met marsepein, maar overgieten met ganache. Ook ganache is makkelijk om te maken:

Ingrediƫnten:
250ml slagroom
250 gram chocolade (gebruik bij witte chocolade 300 gram op 125 ml slagroom)

Werkwijze:
Hak of breek de chocolade in kleine stukjes. Doe het daarna in een kom.
Breng de slagroom aan de kook. Giet het daarna over de chocolade en roer het met een garde goed door.
Laat het goed afkoelen (ik laat het ongeveer 2,5 uur afkoelen) en zet het op een koele plek (maar niet in de koelkast!). Kijk elk half uur even in de kom en roer even door. Als je het heel dik wil, zal dat wat langer duren (als vulling in een taart), als je het vloeibaarder wil (om over de taart te gieten) dan kun je het sneller gebruiken. Ook het weer speelt mee, als het vriest dan gaat het soms sneller dan 2,5 uur...

Ik had witte ganache gemaakt en een klein beetje roze kleurstof toegevoegd.

De toberonemousse en de witte ganache had ik zaterdag al gemaakt en in de koelkast gezet! De volgende keer maak ik de ganache NIET meer van tevoren, want die was in de koelkast helemaal hard geworden (de mousse niet)! Ik heb het vervolgens in de magnetron weer zacht gemaakt, maar niet zacht genoeg. Je zet de taart namelijk op een rooster of bord en je giet de vloeibare ganache over de taart. Het moet dan over te taart druipen en de taart bedekken. Dat gebeurde bij mij niet, omdat het niet vloeibaar genoeg was. Dus ik heb met een mes de taart besmeerd. Niet bepaald een mooie taart dus...

Kijk maar:



Het ziet er niet glad en mooi uit en dat hoort wel. Ik laat de taart toch gewoon zien hier op m'n blogje, want ja, ook in mijn keuken gaat het nog wel eens mis! De volgende keer maak ik de ganache, als de taart in de oven staat...

MAARRRR:

Hij was wel lekker! En daar gaat het toch om???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten