zaterdag 31 december 2011

Dulce de Leche (caramelglazuur) maken

In mijn vorige bericht kon je lezen over Dulce de leche. Dat is een dikke, volle karamel gemaakt van zoete gecondenseerde melk. Je kunt deze in sommige zaken kant en klaar kopen, maar ik heb het zelf gemaakt.

Er zijn verschillende manieren om Dulce de leche te maken. De manier die beschreven stond in een cupcakeboekje en ook heel veel op internet genoemd wordt, is:

 Een blikje gecondenseerde melk (gewoon te koop in de supermarkt) koken in een pan met water.



Dit heeft wel 2 nadelen. Het duurt zo'n 3 uur én je moet goed opletten of het blikje steeds onder water staat. Het gevaar van deze methode is dat het blikje kan exploderen als het niet meer onder water staat. Ondanks deze nadelen heb ik het toch gedaan!

Hier nog even hoe het precies moet:
  • Vul een grote pan met kokend water en zet het blikje erin. Het moet volledig onder water staan.
  • Leg een deksel op de pan en houdt het water 3 uur lang net tegen de kook aan.
  • Controleer regelmatig of er nog genoeg water in de pan zit.
  • Vul aan met kokend water om het proces niet te vertragen!
  • Haal na 3 tot 4 uur het blikje uit de pan (niet met je vingers natuurlijk, het is bloedheet!) en laat het minimaal een uur afkoelen.
  • Maak het blikje open, giet de inhoud in een bakje en roer het goed door (met bijv. een garde).

En klaar is je zelfgemaakte caramelsaus! Hoe donkerder, hoe lekkerder! Bij mij was het na 3 uur nog aan de lichte kant, maar dat komt omdat ik vergeten was het deksel terug te leggen op de pan!

Er is bij mij niks ontplofd, de caramel zat niet tegen het plafond en het is super lekker op cupcakes, als vulling in een taart of over ijs. En er zijn vast nog wel meer lekkere combi's te verzinnen.

Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten